torsdag 6. september 2012

Er det riktig at vi skal ha det sånn i 2012??

Vi lever i et av verdens rikeste land Norge, hvor alt er såå fint og flott og ikke minst fritt.
Ikke alle land som har det så fritt som oss nordmenn her i Norge..
Ytringsfrihet, fritt sykehusvalg, vår egen frihet og fritt skolevalg..... Skjønt det står vel med bittesmå bokstaver på alt at det egentlig ikke er sånn... Man kan si hva man vil, men ikke så det sårer eller går utover andre, er rasistisk eller uetisk og umoralsk.. Sykehus.. lange køer, og er du i hele tatt ved helse til å egentlig ha krav på noe behandling i hele tatt?? Vår egen frihet kan vel diskuteres i det uendelige.. og så til mitt poeng med dette: FRITT SKOLEVALG!! haha joda i den kommunen du bor har du forsåvidt det, men om du ikke kommer inn eller står på venteliste på den skolen du vil på, så gir de deg plass der du ikke har søkt engang... og uten at du har særskilt grunnlag så kan du glemme å få gjort noe bytte, så da står man uten skoleplass. Og når gjelder grunnskolen.... (jeg må ta meg sammen så jeg ikke skriver noe som går utover min ytringsfrihet her.) Om man bor i Lørenskog kommune kan man velge skoler i Skedsmo, Rælingen og Lørenskog, men om man bor rett ved grensen inn til Oslo  da må man bare finne seg i å bytte skole, enda man har særskilt grunnlag for å fortsette på den skolen man gikk på. Jada reglene er sånn og slik, men det er ingen regler uten unntak, men de gjelder kanskje bare for spesielt utvalgte?? Lørenskog og Oslo blir som Norge og Sverige hvis man setter det på spissen.. De er ikke venner de.. men alle andre er vennskapskommuner.. blargh! Men om du flytter så er det en annen sak, da kan du bare få velge å gå hvor du vil.. selvom det da går på bekostning av både det ene og det andre, lager en del problemer med henhold til at på grunnskolen er du under 18 år, man kan ikke bare flytte på hybel da... Så da er det mange som må be venner om hjelp da.. slik at man gjør det som er det beste for sitt barn, man tar hensyn til barnets beste, for det er en lov som sier at det må man gjøre, eller så er du uskikket som forelder..  I barnekonvensjonen står det også at ALT  myndigheter og organsisasjoner gjør som angår barn, skal ta hensyn til barnas beste, og den setningen der bør kanskje noen få servert til middag...
For når et barn(eller ungdom) føler seg trygge og får den hjelpen de så sårt trenger der de er, hva er poenget med å rive de ut av dette trygge miljøet og tråkke på alt man har bygget opp og kjempet for å få til?
og hvem skal man skrive til for å få beholde den skoleplassen? skolen, skolekontor, ordfører, fylkesmann, utdanningsetaten.... Ingen av de har kunnet gi meg et positivt svar på dette. Fylkesmann sendte jeg til sist, men der har jeg bare fått brev om at de har mottatt brevet mitt, og det kan jo ta sin tid før det blir behandlet.
og min datter sendte brev til Kristin Halvorsen, og har ennå ikke fått noe svar.
Så hva gjør man som mor da når man ser at sitt eget barn sliter og har det vondt, ikke får sove, raser ned i vekt? Jo man handler ut fra hensynet til barnets beste, og gjør det man kan for at barnet skal få gå på den skolen som de vil, og som man har fått alt lagt til rette for de problemene barnet har. Man flytter på barnet sitt til den kommunen hvor skolen er. Og så sender man inn adresseforandring på nett... i den tro at nå er alt i orden, sender søknad til skolen og sier fra på den skolen som hun begynte på.. og får til svar at vi kan ikke svare på den søknaden, da adressen ikke ennå er registrert. Og på folkeregisteret sier de så at den barnet skal bo hos, må skrive en bekreftelse på at de skal ta vare på henne og at hun skal bo hos de i et år for å fullføre ungdomskolens siste år på den skolen hun vil gå på og der hun føler seg trygg og har alt sitt nettverk, et bra miljø, alle venner og ikke minst den hjelpen vi har slitt med at hun skal få.... MEN DET OG TAR VEL SIN TID! Og da står hun der da som 10.klasse elev og faktisk ikke har noen skole hun tilhører for øyeblikket og går glipp av en masse lærdom frem til dette blir i orden....
Og så får jeg som mor bare ta den smellen det blir med både ene og andre når det kommer, for at det kommer noe er jeg skråsikker på, bare fordi jeg har handlet utfra hensynet til mitt barns beste når gjelder trivsel, utdanning, oppvekst, læring, miljø og nettverk! Men jeg mener at det er andre som skulle fått seg en smell, og begynne se på hva de gjør med de som er våre etterkommere jeg , men det er min mening!
Så Norge et av verdens rikeste land og med så masse "fritt"  burde kanskje sette seg på skolebenken og lære et og annet... kanskje noe om å hjelpe sine egne før andre og legge ting til rette for et trygt og bra miljø og oppvekst og utdanning til HENSYN FOR BARNAS BESTE!!!!

1 kommentar: